Merhaba

Bugün yapılan tören ile Yazılım Akademisi 2014 Türkiye 1. olduk. Bize destek veren tüm IBM Türk ailesine teşekkürler. Bu süreçte gözüme çarpan aklıma takılan bazı hususları yazmak istedim.

Bu yazından önce “Bir IBM Yazılım Akademisi Türkiye 3. Projesinin Anatomisi” isimli yazımı okumanızı tavsiye ederim.

Sunum Öncesi

Sunum öncesi yemek/tanışma zamanın da kendilerine aşırı güvenen bunu gösteren bir grup arkadaş, hem juri nezdinde hem bizim(yarışmacı) nezdimiz de kendilerine iticilik kazandırıyordu. Sempatik olun!

Sunumda ses sistemi vb kullanacaksanız öncesinden(2-3 gün önce mail ile) görevlilere bildirin.

Sunumda 2-3 cihaz kullanmayı planlamış iseniz 5-6 cihaz getirin. en az 2-3 tanesi sorun çıkartacaktır.

Sunumunuzu sadece teknik açıdan değil satış/pazarlama açısından da bir şeyler ile doldurun.

Demo’nuzda yapmanız gereken ayar varsa lütfen sunum anında değil öncesine yapın.

Sunum Esnası:
Sunumu eski/çalışmayan bir gurup tam 10 dk boyunca sunumlarını açmak il uğraştılar. Bu onlar için belki ödülü kaçırmak anlamına geliyordu.  Sunumlarınızın(Demo/Video/Slayt) birkaç yerde yedeği olacak şekilde hazır olduğuna lütfen emin olunuz. Eğer bir problem çıkarsa; sözlü anlatabilecek kadar sunuma hakim olmalısınız.

Sadece Slayt üzerinden tabir-i caiz ise next next ile sunum yaptığınızda başarısız olma ihtimaliniz çok yüksektir. Çünkü teorik bir konu değil bir uygulama projesi anlatıyorsunuz. Teorik kısımlardan bahsedebilirsiniz ama DEMO yapmayı sakın unutmayın.

Demo’ları mümkün oldukça kendi bilgisayarınızda localhost’da değil ; mobil cihazlardan juri’lere yaptırın. Uygulamaya dokunsun görsünler

Sunumun başında en az 3-4 cümle ile projenizin amacını açıklayın. Amaç belli olsun; kapsam belli olsun daha sonrasında ayrıntılara girin.

Projeye çok aşırı modülle boğmak büyük başarı değildir. İnsanların kafasını karıştırır. Lakin sadece DB’den veri al ver uygulaması da kimsenin ilgisini çekmez. Hitap ettiği açıdan bir Web Projesi olması gereken uygulamayı Desktop yapmayın, bu hiçbirşey kazanamayacağınız anlamına gelmektedir.

İnsanların ilgisini çekecek kıyafetler giyin /afişler hazırlayın. Biz sunumumuzun ortasında Doktor Önlüğü giydik ve onunla devam ettik.

Eğer video gibi demo izletiyorsanız gerçekten ilgi çekici olduğuna önem gösterin; Juri’ye büyük büyük yazılı el afişi veya kitapçık hazırlayıp  verebilirsiniz.

Sunumun başında çok fazla teorik bilgi ve tanım ile sakın boğmayın, mümkün olan az genel bilgi ve projenize geçin.

Sunum Sonrası

Yarışmada kaçıncı olduğunuzun çok bir önemi yok(buna inaınn) önemli olan bu proje sürecinde neleri öğrendiğiniz anladığınız kavradığınızdır. Bu tür bir yarışmanın ilk kazandırdığı yetenek;  takım çalışması ve proje planlaması olduğuna eminim.

Juri’lerden Kaan Abi şöyle demişti : “IBM Ürünleri kullanan biri zaten birşeyler biliyordur.”  IBM ürünleri kurulum konfigirasyon biraz karmaşık olan süreçler içerir. Bunları zaman içinde hem deneyerek hem araştırarak kavrayabilirsiniz. Projenizi başka bir teknoloji ile yapıp son güne IBM’e geçirmekle uğraşmak aslında çoğu zaman çözümsüz bir yola çıkarır. Projenizin bazı kısımlarını(html tasarım) farklı araçlar ile yapsanız da, IBM ürünlerine entegre ederek kontrol edin.

Ben bu projede Bluemix ve WebSphere Libery Profile’yi kullandım ve bilgi sahibi oldum. Bunla benim kazançlarım.

Juri Sorular

İlerde bu projeye ne olacak? Nasıl gelişecek? Satılacak?

Proje bu hali ile kaç kişiye eş zamanlı hizmet verebilir?

BlueMix’in hangi özelliklerini kullandın

PureXML’i nerede kullandın?

Bu yazının sonunda projenin ilk 1 ayının nasıl geçirildiği ile ilgili

 Küçük Küçük Öneriler

  1. Çok Fazla Rapora Gömülmeyin / Raporları düzenli yazın.
  2. Büyük Apache çalışmalarının impelementasyonu ile çok da uğraşmayın.
  3. Günlük hayatta gösterebileceğiniz o an sunumda gösterebileceğiniz proje ile ne kadar yakın olan şeylerle ilgili uğraşın.
  4. Yeterinde IBM ürünü kullandığını izlemini uyandırın(Sadece RSA WAS DB2 değil Jazz mesela,  Cognos mesela, az bişey de olsa kullanın.
  5. Projenizin içinde bir tıbbi konu gibi özelleşmiş bir konu geçiyorsa ilk önce araştırın sorun sonra yazın, bazen gerçekten planları değiştirmek gerekebiliyor.
  6. IBM’in her ürünü bir önceki ürününü etkiliyor. Yani Jazz Hub için Jazz Team Server kurtuduğumda Data Studio etkilendi ve çalışmamaya başladı. Proje kritik bir yere geldiğinde artık bu tür çalışmamalar kabul edilemez oluyor. Ondan dolayı yeni bir program birşey yüklemeden önce başka bilgisayarda yüklenip doğru çalışdığı emin olunup sonra geliştirme yaptığınız bilgisayarda yüklemelisiniz.
  7. Veritabanınızdaki her ismi(veritabanı ismi/şema ismi/tablo ismi/ Sütun ismi) tamamen büyük harflerle yazın yoksa sorun yaşayabilrsiniz.
  8. Tüm sistemi yazdıktan sonra değil, kodları yaza yaza test ediniz
  9. Bolca taşıyıcı class kullanın JSP’Nin içini temiz tutar ve yaptığınız işi kolaylıkla modülere ayırmaya yarar.

Bu yazının sonunda projenin ilk 1 ayının nasıl geçirildiği ile ilgili

 Projenin İlk 1 Ayı (Günlük)

Projeyi yaparken ki süreçti ilk bir ay düzenli günlük tuttum. Proje başlangıcı ve ilerleme safhalarının bilinmesi adına yararlı bir örnek olabilir diye düşünüyorum.

  • 20 Ocak Grup arkadaşlar belirlenir ve kayıt olunur
  • 17Şubat: Beyza’nın DB2 ile ilgili sorusunun üstüne team ile bağlanıp ona db2 kurdum ve böylece tetikleme gerçekleşti.
  1. Bu gece ilk önce Tivli’den account açıp bol bol issue tanımladım ve arkadaşlara üye olmaları için mail attım.
  2.  DB2’yu kurdum DataStudio’yu kurdum sonra DataStudio’dan veritabanı oluşturup içinde SQL sayıcından Query attım.
  3. Bir Word dosyasında veritabanı tablolarımı tasarladım bitmedi
  4. RSA ve Was Libery Profili kurdum.
  5. 2013 Final Raporunu alıp 2014 ara raporu için düzenlemeye başladım
  6. Günlüğü Yazmaya Başladım
  • 18 Şubat
  1. Jazz Hub’a kayıt oldum JazzHub için gerekli dosyaları indirdim
  2. Ara Rapor için amaç kapsam user diagramlar vb düzenlemeye devam ettim
  3. Raporumu temizlerken bir önceki projede para etmeyen büyük veri kullanımı ve integrasyon vb yi tamamen temizliyorum. Juriler çalışan yararlı birşey bekliyorlar.
  4. Worddaki DB tablomdaki eksikleri giderdim
  5. Usecase leri hazırlamakla ilgil ilink bulup figene attım. Usecaseleri elle çizdim
  6. RSA ‘da Test diye bir JSP açtım ve run etmey ekalktım liberty ayağa kalkmadı ve çalışmadı (şimdi kaldırdım yönetici olarak açmak gerekiyormuş öncesinde IBM/Websphere/Liberty/bin/Start.bat start ile de çalıştırmak işe yarıyor olabilir)
  7. Ofislerde veya ezcanelerde ilaç değişimi yapılmaz mış tüm raporu değiştirp sağlık ocağı yaptım. Birde Astım değil KOAH araştırıp yazmak lazımmış Tıbbi şeyleri.
  8. Jazz Hub kurulumunu yaptım ve çalıştırdım JazHubb meselesinide kapattım
  9. Ara Raporun ilk sürümü bitti. incelemesi için grup arkadaşlarıma gönderdim
  • 19 Şubat
  1. Yüklediğim JazzHub DataStudiomu bozmuş database admini aiaçmıyorum
  2. Datastudio’yu tekrar kurdum yeni bir workspace de açtım öyle düzeldi
  3. Worddeki tüm db leri data sutdio aracılığı ile db deki tablolar şeklinde dönüştürdüm ve tabloların create statementlerini birer yedeğini aldım.
  4. Daha önceden yapılmış 1km kare içindeki GPS’i bul kodnu alıp projeye koydum bu ilk kod!
  5. VT den kan grubu bul çek sms gönder işlemleri tamam.
  • 21 Şubat
  1. WebSphere’de projem çalışmıyor db2class not found hatası veriyordu websphere/profile/lib klasörüne hem db2cc hem db2cc4.jar ‘ı atınca düzeldi
  2. Sayfalarda Türkçe karakter çözüldü
  3. Login / DoktorLogin / register sayfalarının tasarımları JQuery MObile ile hazırlandı
  • 22 Şubat
  1. messages / kan bul gibi birçok sayfanın tasarımları JQuery MObile ile notepat++ da hazırlandı
  2. Geri dön tuşu eklendi.
  3. nerdeyse tüm tasarımı notepad++ ‘da yaptım 2 tane field ismi değitşircem diye 2 saat bekletiyor RSA
  4. Alter etmem geren tabloları da etim.
  • 23Şubat
  1. Tablolara timestampt ekledim
  2. session ile ilgili hatayı düzelttiM; sessionlara class’lardan çağırdığınız direk atama yapınca çalışmıyor illa tek tek atılcak
  3. mesajları gör kısmını bitirdim
  4. ilaç clas’ı ve metodları vb oluşturuldu doktor sayfası içinde hasta bilgileri sayfası yapılıyor
  5. mesaj ve randevu modülüde tamam.
  • 7 Mart
  1. Ara rapor toplandı
  2. Ekran görüntüleri mobil cihaz dan alındı ve rapora eklendi
  3. IP ile liberty profile ulaşma sorunu çözüldü
  • 10Mart
  1. Ara rapor son kontrol edildi.
  2. DB Diagramı reverse engine ile çıkartıldı

İş Takibi Uygulaması

İş Takibi için Jazz Team Server / Google Code veya Trello gibi bir aracı kullanmanızı tavsiye ederim. İş düzeni ve görevlendirme işini kolaylaştıracaktır.  (Bizim Trello Arayüzü)

trel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proje Arkadaşlarım

Gökhan Yılmaz (gokhanyilmazceng.name)

Fatih Özcan

Figen Önün

ve Yrd.Doç.Dr Ahmet Çınar’a

Özel Teşekkürler…

 

